torstai 5. heinäkuuta 2012

Jurtta-ajan jälkeinen jumitus

Viimeiset jumituspäivät UB:ssa

Sateisia näkymiä LG Guesthousen ikkunasta.
Aloimme viime viikolla jo kuulua Golden Gobi Hostelin kalustoon, ja päätimmekin muuttaa residenssiä vielä viimeisiksi päiviksi. Koska Pekingin juna lähtee huomenna perjantaina klo 7.15, tavoittelimme viisautta varaamalla majoituksen mahdollisimman läheltä asemaa, jotta voimme herätä hiukan myöhemmin. Tarkoitukseen soveltui LG Guesthouse, josta saimme yhdeksi yöksi peräti privahuoneen ja loput kolme yötä neljän hengen dormista, jonka senkin saimme pitää enimmäkseen kahdestaan. Tämäkin hostelli lisäsi jännitystä elämäämme monin tavoin: nettisivulla mainostettiin, että alakerran ravintola tarjoaa huonepalvelua "making the restaurant an indispensable convenience", mutta asiasta tiedusteleminen tuotti lähinnä hämmentyneitä katseita. Nettiyhteys oli poikki kokonaisen päivän sähkökatkon vuoksi (mikä kaataa travellerin päiväohjelman totaalisesti), lukittavat lokerot olivat täynnä henkilökunnan kamoja, ja ikkunasta saimme seurata viihdyttävää näytelmää, jonka pääosissa olivat kaatosade, puliukko, joka housut puolitangossa harkitsi kuralätäköstä ylös nousemista, sekä toinen, joka vaikutti ruumiilta, mutta liikahti jossain vaiheessa johonkin suuntaan. Vieraskeittiössä oli "seisova pöytä": tuolien ja ruokapöydän puuttuessa söimme säälipastaa romanttisesti seisaaltamme työtason ääressä. Perussettiä taas...

Perinteinen kävelytie
Keskiviikkoinen kaatosade johti muihinkin huomioihin koskien lähinnä kaupungin katuhuollon huikeaa tasoa: tänään kävellessämme keskustaan saimme käyttää mielikuvitusta löytääksemme kadusta kohdan, johon asettaa jalkansa ilman sen uppoamista sateen synnyttämiin järviin. Päivän missiona oli lopuista tugrikeista eroon pääseminen. Söimme ravintolassa, mutta siihen ei kulunut kuin kymppitonni (kuusi euroa). Loput pyrimme parhaamme mukaan kuluttamaan tulevan junamatkan eväisiin, mutta vielä jäi paritonnia taskuun. Puolitoista euroa siis...

Mongolia jää huomenissa taakse, mikä ei tuottane meille tässä vaiheessa suurempaa harmitusta. Jumittamiseen Ulan Bator soveltui oikeastaan aika hyvin -  täällä ei ole liikaa nähtävää eikä paljonkaan kauniita paikkoja, joten päivän voi täydellisesti viettää siten kuin vaikkapa eilen: luimme kirjoja sängyssä aamusta iltaan (ei kertakaikkiaan voinut tehdä mitään muuta, tosi harmi...)!

State Department Store
Kerrostaloasumista
Uutta ja vanhaa. Rumaa ja kaunista.

Luostari Ulan Batorin keskustassa.

Kuitattakoon aikamme Mongoliassa muutamaan sanaan pääkaupungin vegeilymahiksista:

Ulan Batorin vegeskene

Kaikista reitillemme osuvista maista arvelimme juuri Mongolian olevan se kaikkein haasteellisin kasvissyöjälle, mutta toisin osoittautui. Joko syynä ovat buddhalaiset vaikutteet tai sitten länsimaisten trendien tuulet, mutta joka tapauksessa UB:ssa itää pieni terveysintoiluilmiö, mikä ilahdutti vanhoja (?) luomuhippejä.

Happy House
Kasvisravintolat mainostavat itseään (kaikki samalla) sloganilla: healthy vegetarian food, ja isommissa ruokakaupoissa on luomuvaihtoehtoja ainakin viljatuotteissa, mehuissa ja kuivasäilykkeissä. Aloe vera -juoma on suosiossa, sitäkin löytyi luomuna. Ruokakauppojen luomutus ei tosin yllä lähimainkaan suomalaiseen tasoon saakka, mutta kasvisravintolat ovat täällä parempia kuin Turussa! Kävimme kahteen kertaan Luna Blancassa, joka tarjoaa lähinnä soijapohjaisia mausteisia annoksia riisin kera (eli tavallaan lihankorviketta), kun taas tänään viimeisenä päivänä löytämämme Happy House tarjosi nimenomaan kasvisruokaa - kasviksista tehtyä ruokaa. Kummassakin ravintolassa näimme pelkästään paikallisia, joten tuskin on kyse länsituristien paapomisestakaan. Jossakin sanottiin, että myös nomadikansat jättävät kesällä usein lihan pois ruokavaliostaan puhdistaakseen kehoaan talven jälkeen. Ehkä kasvisruoan suosion nousu on merkki siitä, että UB:n asukkaatkin kaipaavat puhtautta elämäänsä - toivottavasti. Marketista näytti nimittäin olevan saatavilla myös happea pullossa - tarpeellisuuden voimme uskoa.

Luna Blanca
Loving Hut

P.S. Kiinassa saattaa blogger olla blokattu nettisensuurin takia, joten katsotaan milloin päästään päivittelemään seuraavan kerran. Twitterin kautta sitten (jos onnistuu sekään)!

1. Toinen tällä hetkellä Kiinassa matkaava pariskunta on päässyt päivittämään bloggeriaan. Ilmeisesti hieman paremmissa hostelleissa blokkaukset on kierretty. Asiakaspalvelua lienee sekin. - Pauliina